Η επιδίωξη του να γίνει κάποιος διαμεσολαβητής

 

της Jo Cavell, Διαμεσολαβήτρια του CEDR

Έχετε σκεφτεί ποτέ να γίνετε διαμεσολαβητής ή, εναλλακτικά, θα επιθυμούσατε να αποκτήσετε διαμεσολαβητικές δεξιότητες; Σας ελκύει το πιθανό εισόδημα; Ίσως είστε απογοητευμένοι με τις άλλες μεθόδους επίλυσης διαφορών; Ψάχνετε για προσωπική καταξίωση; Θέλετε να γίνετε ειρηνοποιοί και συμφιλιωτές; Ίσως απλά θέλετε να δείτε τη διαδικασία από μια άλλη οπτική; Όποιοι κι αν είναι οι αρχικοί λόγοι για τους οποίους επιλέξατε να παρακολουθήσετε ένα πρόγραμμα κατάρτισης για να γίνετε διαμεσολαβητές σε οικονομικές και εμπορικές διαφορές, είναι πολύ πιθανό να εξελιχθούν σε κάτι πολύ διαφορετικό, παρέχοντάς σας δια βίου επιχειρηματικές δεξιότητες (όπως και προσωπικές, για παράδειγμα να πείτε: «βελτίωσα τις διαπραγματευτικές και τις γονικές μου δεξιότητες!»).

Μια προειδοποιητική σημείωση
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους κάποιος επιθυμεί να εκπαιδευτεί και να εργαστεί ως διαμεσολαβητής. Τα οικονομικά οφέλη και τα αποκτώμενα προσόντα είναι οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδεύονται ως διαμεσολαβητές στοCEDR τα τελευταία 27 χρόνια. Ωστόσο, η πορεία ενός διαπιστευμένου διαμεσολαβητή μπορεί να πάρει έναν διαφορετικό δρόμο.

Η εμπορική διαμεσολάβηση εξακολουθεί να είναι ένας σχετικά νέος επαγγελματικός κλάδος στο Ηνωμένο Βασίλειο και, παρ' όλη την αύξηση των περιπτώσεων διαμεσολάβησης τα τελευταία έτη (το 2016 σημειώθηκαν 10.000 σύμφωνα με τον Διετή Έλεγχο Διαμεσολάβησης τουCEDR), οι αριθμοί εξακολουθούν να είναι χαμηλοί. Οι διαπιστευμένοι διαμεσολαβητές συνήθως αναλαμβάνουν μόνο τρεις με τέσσερις περιπτώσεις μηνιαίως, με το 56% των διαμεσολαβητών να αναφέρει ότι αναλαμβάνει λιγότερες από δέκα περιπτώσεις ετησίως και μόνο το 40% να δίνει στον εαυτό του τον χαρακτηρισμό του διαμεσολαβητή πλήρους απασχόλησης. Για την πλειονότητα των διαμεσολαβητών, η εμπορική διαμεσολάβηση παραμένει μια μερική απασχόληση και έτσι μεγάλος αριθμός διαμεσολαβητών έχουν μια διαφορετική επαγγελματική απασχόληση δουλειά ή περιλαμβάνουν τη διαμεσολάβηση ανάμεσα στις άλλες υπηρεσίες που προσφέρουν.

Δεδομένου, ότι μόνο ένα μικρό ποσοστό διαμεσολαβητών πλησιάζει μια καριέρα πλήρους απασχόλησης και η προσφορά ειδικευμένων και πρόθυμων διαμεσολαβητών υπερισχύει της ζήτησης των υπηρεσιών διαμεσολάβησης, τίθεται το ερώτημα: γιατί τόσοι πολλοί επιθυμούν να παρακολουθήσουν ένα εξαντλητικό πενθήμερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για να αποκτήσουν την πολυπόθητη διαπίστευση του CEDR χωρίς όμως την εγγύηση μιας επιτυχούς καριέρας διαμεσολάβησης;

Για το 80% των διαμεσολαβητών που ερωτήθηκαν ισχυριζόμενοι, ότι αναλαμβάνουν μερικές περιπτώσεις ετησίως, η απάντηση είναι σαφής. Για όσους δεν επιθυμούν να κάνουν καριέρα ως διαμεσολαβητές, δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη απάντηση.

Δεξιότητες για τη διαχείριση συγκρούσεων
Άλλες απαντήσεις μπορεί να αναζητηθούν στο περιεχόμενο του πενθήμερου προγράμματος βασικής εκπαίδευσης διαμεσολαβητών του CEDR, ως εξής:

Είμαστε όλοι πλάσματα με συναίσθημα. Κουβαλάμε τις εμπειρίες μας - την οδύνη, την απόλαυση, τις ελλείψεις, τις σχέσεις, τις προσδοκίες, τη χαρά, την αποτυχία και τους φόβους - οι οποίες συχνά εμπλέκονται στον τρόπο με τον οποίο αντιδρούμε ανά πάσα στιγμή σε οποιαδήποτε δεδομένη κατάσταση. Η ουδετερότητα δεν είναι κάτι το φυσικό για εμάς. Όλοι αναπτύσσουμε προσωπικές αξίες, συμπεριφορές, πεποιθήσεις και απόψεις, που εξαρτώνται από τις εμπειρίες ζωής μας.

Με βάση τα παραπάνω είναι αυτονόητη η σημασία της εκπαίδευσης στην αμεροληψία, στην αναγνώριση όχι μόνο των πηγών αλλά και του εύρους των αξιών μας και της επιρροής τους στο συγχρωτισμό μας με άλλους , αλλά και στην αναγνώριση και στην επεξεργασία των συναισθημάτων και των συμπεριφορών των άλλων.

  • Ξέρετε πώς να πλαισιώσετε μια καλή ερώτηση;
  • Ξέρετε πώς να ακούτε πραγματικά; Και να εκφράζετε ρητώς ό,τι έχετε ακούσει και έχετε καταλάβει;
  • Μπορείτε να κρατάτε αποστάσεις και να επιτρέπετε σε κάποιον να βγάζει μόνος του, παρ' όλη την υπομονετική καθοδήγησή σας;
  • Η εμπιστοσύνη είναι εύθραυστη - ξέρετε πώς να την χειρίζεστε;
  • Όταν φτάνετε σε αδιέξοδο στις συζητήσεις, έχετε τις δεξιότητες για να επαναπροσδιορίσετε την ίδια ερώτηση ή ιδέα ώστε να επιτρέψετε στον αποδέκτη να την καταλάβει καλύτερα ή να την αποδεχτεί;
  • Μπορείτε να αναζητήσετε βοήθεια για να διερευνήσετε περισσότερες πιθανές λύσεις από την άλλη πλευρά;
  • Είστε ανοιχτοί να κάνετε έλεγχο εφικτού ώστε να επιτυγχάνετε τη διευθέτηση συγκρούσεων χωρίς απώλειες;
  • Μπορείτε να χειρίζεστε τις περιπτώσεις έκφρασης έντονων συναισθημάτων;

Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι πολλοί άνθρωποι κατέχουν τουλάχιστον μία από τις παραπάνω δεξιότητες. Ωστόσο ελάχιστοι θα μπορούσαν να ισχυριστούν ότι χρησιμοποιούν αυτό το πακέτο δεξιοτήτων για να ενισχύσουν τις καθημερινές επιχειρηματικές ή προσωπικές τους δραστηριότητες.

Οι δεξιότητες αυτές αντιπροσωπεύουν τα θεμελιώδη δομικά στοιχείαμιας διαμεσολάβησης, στην οποία ο διαμεσολαβητής, ως τρίτος και ουδέτερος, καλείται να βοηθήσει τα μέρη να επιλύσουν ένα συγκεκριμένο ζήτημά τους.

Είναι το πολυπόθητο πακέτο δεξιοτήτων.

Ακολουθούν αντιπροσωπευτικές απαντήσεις διαμεσολαβητών που εκπαιδεύτηκαν από το CEDR και είνα κατά το ήμισυ δικηγόροι και και οι υπόλοιποι επιχειρηματίες:

«Η εκπαίδευση στη διαμεσολάβηση είναι ένα εκπληκτικό ταξίδι, που ξεκλειδώνει τις υποσυνείδητες δεξιότητες - δεξιότητες που αλλάζουν τη ζωή».

«Η εκπαίδευση στη διαμεσολάβηση είναι η πιο αποτελεσματική εκπαιδευτική εμπειρία - η πολυτιμότερη εκπαίδευση ατομικής ανάπτυξης στην οποία έχω συμμετάσχει - έχει βελτιώσει και έχει επηρεάσει τις προσωπικές μου δεξιότητες και με έκανε να καταλάβω ποιες δεν κατέχω».

Διαμεσολάβηση - η θεραπεία σε μια αδιέξοδη διαπραγμάτευση
Πράγματι, η διαμεσολάβηση είναι η γιατρειά για μια άρρωστη διαπραγμάτευση - οποιαδήποτε κατάσταση αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης μπορεί να περάσει από διαδικασία διαμεσολάβησης. Ίσως, όμως, η πραγματική δύναμη των δεξιοτήτων διαμεσολάβησης εμφανίζεται όταν χρησιμοποιούνται ως μέσο πρόληψης και όχι μόνο θεραπείας σε οποιαδήποτε δυσαρμονία ή διαφωνία, είτε στο γραφείο, το σπίτι ή τον δρόμο.

Η διαμεσολάβηση επικεντρώνεται στη μετατόπιση της έμφασης από την ενοχοποίηση και τις θέσεις στις τρέχουσες ανάγκες και την επίλυση προβλημάτων με βάση το πραγματικό συμφέρον. Απαιτείται μια στρατηγική εστιασμένη προς το μέλλον και όχι μια συζήτηση που εστιάζει στο παρελθόν. Ακολουθεί ένα κλασικό σενάριο σύγκρουσης:

Δημιουργείται μια διαφωνία πάνω σε προϋπάρχουσα συμφωνία, προσπαθείτε να διαπραγματευτείτε, οι δικηγόροι μπαίνουν στο παιχνίδι, αλλά η διένεξη κινείται ανάμεσα στην απομόνωση της κάθε πλευράς και αγωγές. Ακόμα κι αν καταφέρετε να διευθετήσετε την υπόθεσητην ενάτη ώρα, δεν θα καταφέρετε να έχετε μια καλή μελλοντική σχέση με την άλλη πλευρά, ίσως χάσετε πελατεία, σίγουρα το χρόνο σας και ίσως την προσωπική σας συμβολή στην επιχείρηση ή την ομάδα σας.

Όταν παραπέμπονται συγκρούσεις για διαμεσολάβηση, οι Σύμβουλοι Πελατών του CEDR ακούν τα εξής από τα μέρη: «Δεν έπρεπε ποτέ να φτάσω σε αυτό το σημείο». Μόνο αν κάποιος εντός της επιχείρησης ή της ομάδας έχει τις δεξιότητες να κρατά μια αμερόληπτη στάση βοηθά τους εμπλεκόμενους να επικεντρωθούν στις τρέχουσες και τις μελλοντικές εμπορικές ανάγκες τους και να απομακρυνθούν από τις κατηγορίες και την εμμονή στο παρελθόν.

Όσοι έχουν εκπαιδευτεί να γίνουν διαμεσολαβητές, ανεξάρτητα από το επαγγελματικό τους υπόβαθρο ή τους τρέχοντες ρόλους, αναγνωρίζουν σχεδόν ομόφωνα τη δύναμη αυτών των δεξιοτήτων να αλλάζουν τη συμπεριφορά τους και τη προσέγγισή τους στις συγκρούσεις.

Μετάφραση: Δήμητρα Μουρελάτου